frank-jeannette-valencia.reismee.nl

We wandelen verder

Een nieuwe dag in het mooie Valencia. Eerst even naar de Mercado Central voor vers brood en wat kaas. De zon schijnt weer uitbundig en de thermometer bij de apotheek geeft vroeg op de dag al 24° aan.

We hebben wederom een wandeldag gepland die begint op het grote plein voor het stadhuis. Daar maakte een vriendelijk politieagent ons erop attent dat dit toegankelijk is voor publiek. Een statige hal die toegang gaf tot het balkon met een mooi uitzicht op het plein en het postkantoor, een imposante balzaal en een blik op de vergaderzaal. Een mooi begin van de tweede dag van ons stadsbezoek.

We wandelen verder langs het Estacion del Norte naar de Plaza de Toros. De arena is niet toegankelijk, het kleine museo Taurino wel en voor 1€ de man hebben we ons kunnen onderdompelen in de geschiedenis van het stierenvechten in Valencia.

Ook vandaag mag een stukje kerkgeschiedenis niet ontbreken. Onderweg naar de andere marktplaats van Valencia lopen we binnen bij de basiliek van Vicente Ferrer, een Dominicaner heilige en martelaar die in 1350 in Valencia werd geboren. Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de Dominicanen is deze basiliek zeker een bezoek waard.

Tijd voor een koffie in de Mercado de Colon. In tegenstelling tot ‘onze’ Mercado nog slechts gedeeltelijk in gebruik als marktplaats, de café cortado smaakte er niet minder om. En zoals eigenlijk op de meeste plaatsen zeer proper en gratis sanitair.

Langs het ‘drakenhuis’ en de Colon naar de door iedereen geadviseerde Jardín del Turia. Nadat in 1957 door een overstroming van de rivier de Turia een groot deel van Valencia onder water was komen te staan besloot de stad de rivier om te leiden. In de oude bedding werd een 9 kilometer lang stadspark ontworpen. Ideaal om onze stadswandeling voort te zetten.

Wat restte waren een bezoek aan het museum voor moderne kunst en de botanische tuin. 2 bezoeken waarbij foto’s meer zeggen dan woorden. Terwijl de eerste regendruppels vielen snel een spurtje trekken naar ons appartement waar we (bijna) droog aankwamen.

Het is inmiddels weer opgeklaard. Straks wacht een Peruaans restaurant, men gaat tenslotte niet voor niets naar Valencia.

Veel liefs

Jeannette

Walter

Die basiliek zegt me wel iets.